39. Landen heeft een goede ligging: dicht bij een afrit aan de E40, stations in het centrum, Neerwinden en Ezemaal, maar Landen is ook zeer uitgestrekt. Een vlotte verbinding tussen de verschillende deelgemeenten en het centrum en goed onderhouden wegen zijn een kerntaak van een gemeente.

40. In Landen is er niet alleen plaats voor de auto maar werken we ook aan een fietsbeleid. Realiseren van goede fietsverbindingen tussen de dorpskernen onderling, en tussen de dorpen en het centrum, in samenwerking met de provincie. Ook meer en meer Landenaars verplaatsen zich met de elektrische fiets. In het kader van verkeersveiligheid zijn cursussen hier rond zijn zeer nuttig.

41. Bij de heraanleg van straten moet er vooral ruimte gemaakt worden voor voetgangers en fietsers want meer en meer mensen verplaatsen zich met de (elektrische) fiets. CD&V gaat voor Koning Fiets, net zoals voor het STOP-principe. Daarbij hebben Stappers en Trappers voorrang op Openbaar vervoer en Personenvervoer. Daarom geven we fietsers en voetgangers ook voorrang bij de heraanleg van straten. Stad Landen voorziet ook Mobipunten zowel in het centrum als in de deelgemeenten met fietstrommels (opbergplaatsen voor elektrische fietsen).

42. We herbekijken en evalueren huidige verkeersremmers in samenwerking met de politie. De enige efficiënte manier om de snelheid in een straat omlaag te krijgen zijn echte snelheidscamera's. De lokale politie moet ook meer controleren op snelheid. Overdreven snelheid is de belangrijkste oorzaak van zware ongevallen. Er vallen te veel slachtoffers in ons verkeer. Naast goede sensibilisering, zone 30 bij scholen en infrastructuur die de snelheid afremt is controle noodzakelijk. Niet om bestuurders te pesten maar voor de veiligheid van iedereen. Ook Schoolstraten zijn een opportuniteit.

43. Realisatie van de noordelijke ontsluiting van het centrum en van de industriezone. Dit zorgt voor een betere toegankelijkheid van het huidige industrieterrein en het zwaar verkeer wordt zodoende geweerd uit de dorpskernen.

44. Ons centrum moet toegankelijk zijn voor wagens, denk maar aan minder mobiele mensen, maar we willen hen ook beter geleiden naar parkings aan de rand. De verkeerssituatie in het centrum moet herbekeken worden. Doorgaand (zwaar) verkeer moet omgeleid worden en geweerd worden in schoolomgevingen. Veiligheid en luchtkwaliteit aan de schoolomgeving zijn een prioriteit, we zetten in op fietsers en voetgangers. Als er geen alternatief is voor de auto, moet dit op een veilige plaats gebeuren. Voor de schoolpoort vergroot dit het gevaar. Waar mogelijk, moeten we durven denken aan schoolstraten.

45. Onze stad en dorpskernen worden her en der geteisterd door snelheidsduivels en zwaar verkeer dat zich niet altijd aan de regels houdt. Denken we bijvoorbeeld aan de Middelwindenstraat, Sint-Aldegondisstraat in Overwinden, de Grote Steenweg in Ezemaal en Eliksem, Hannuitsesteenweg in Landen... Deze problematiek willen wij graag aangepakt zien door bijvoorbeeld 'fopflitspalen' te vullen met werkzame camera's, goed functionerende snelheidsremmers.

46. De toegankelijkheid van een stad en van haar stadsdiensten is ook een bepaalde vorm van bereikbaarheid. Wij vinden het belangrijk dat alle Landenaren gemakkelijk en efficiënt gebruik kunnen maken van de aangeboden diensten. De website van de stad is reeds vernieuwd, al kunnen er voor ons nog enkele punten worden uitgebreid. Denken we dan aan communicatie in het algemeen, informatie over bijvoorbeeld dierenwelzijn, snelle linken naar noodnummers... Kortom, alle informatie die wij Landenaren nodig zouden kunnen hebben.