13. Landen kan nog meer inspanningen doen voor de wederinschakeling van langdurig werklozen en personen met een beperking (o.a. via OCMW in toepassing van “artikel 60”). De samenwerking VDAB, OCMW en Stad Landen horen we intensief uit te bouwen. Daarnaast horen we dienstensector en de  sociale tewerkstelling te promoten, in samenwerking met het OCMW (o.a. via de wijkwerking).

14. Een wekelijkse markt is een must voor elke stad
. Het brengt niet alleen de Landenaar samen maar brengt ook handelaars in contact met je gemeente. Onze donderdagmarkt willen we aantrekkelijker maken voor zowel de marktkramers als de bezoekers. Dit doen we door een beter locatie te zoeken in het centrum en een korting te geven aan trouwe marktkramers.

15. CD&V Landen is voor een kernversterking. We willen graag een beleid voeren om leegstaande handelspanden opnieuw in gebruik te laten nemen door starters. Om de leegstand tegen te gaan, kunnen startende winkeliers een subsidie krijgen.

16. Hoe meer bedrijven zich op het bestaande industrieterrein vestigen, hoe beter. Op onze huidige site is nog veel ruimte om in te vullen met kwaliteitsvolle en innovatieve bedrijven, zonder over uitbreiding te spreken. Zowel kwaliteitsvolle bedrijven van buiten Landen als bestaande Landense bedrijven horen de mogelijkheid te krijgen om naar dit industrieterrein te herlocaliseren. Een industrieterrein realiseren naast de afrit van de E-40 in te richten is een goede beslissing op lange termijn, want het is een goede locatie, maar dit kan nog even duren. Wanneer bedrijven zich hier vestigen, kan dit op een lange termijn een positieve invloed hebben op de vestiging van nieuwe Landense bedrijven.

17. Een los- en laadbeleid op maat van de stad. De herinrichting van de Stationsstraat is samen met het Marktplein noodzakelijk. Dit is enkel mogelijk als de stad eigenaar wordt van het Marktplein en we de gewestweg kunnen verleggen. Het is eveneens belangrijk dat de handelaars hier nauw bij worden betrokken. Tevens vormen deze noodzakelijke werken een ideale opportuniteit om een los- en laadbeleid voor winkels uit te werken in samenwerking met de buurt en de ondernemers.

18. Ook een doordacht parkeerbeleid afgestemd op de behoeften van auto en fiets is aan de orde. Een bijkomende ondergrondse publiek/private parking is voor ons een optie.