47. Als CD&V Landen pleiten we ervoor dat bestrijding van leegstand en herbestemming van leegstaande en verwaarloosde woningen en gebouwen een prioriteit wordt in het voeren van een woonbeleid. Leegstand verhoogt het onveiligheidsgevoel. Om de leegstand tegen te gaan, kunnen startende winkeliers ook een subsidie krijgen.

48. Landen heeft in het verleden reeds grote inspanningen geleverd op het beschikbaar stellen van sociale (huur)woningen. Zo is er is al een uitgebreid aanbod van sociale huurwoningen en er wordt samengewerkt met omliggende buurgemeenten om aan de noden te voldoen. Denk maar aan ‘Beter Wonen aan de Gete’ waar de stad Landen en de gemeenten Linter en Hoegaarden een samenwerking zijn aangegaan om het lokaal woonbeleid vorm te geven. Deze inspanningen willen we verder zetten. Ook wordt er een globaal woonbeleidsplan opgesteld, met aandacht voor een betaalbaar woonaanbod voor alle inkomstenniveaus.

49. Ons historisch patrimonium horen we te appreciëren en te koesteren, zowel in dorpen als in de stadskern. We opteren ook voor bijkomende woningen aan de Koningshoeve. Deze prachtige hoeve met bewoning staat in een uniek landschap. Extra woonplaatsen op deze locatie kadert in kernverdichting. Dit kan hand in hand gaan met nieuwe woonvormen zoals cohousing of kangoeroewonen.