Onze tien speerpunten

1. De administratieve last bij het huren van materiaal door verenigingen of burgers hoor je tot een minimum te herleiden. CD&V Landen pleit er dan ook voor om geen waarborgen meer te vragen aan (jeugd)verengingen bij het uitlenen van materiaal. We geloven voluit in een stad dat vertrouwen heeft in de Landenaars.

2. Landen is een fietsstad maar er zou best wat meer mogen geïnvesteerd worden in een net van fiets- en wandelroutes met goed uitgebouwde strategische “ankerplaatsen”. Dit zijn rustpunten met een parking, infostand en picknicktafel, zoals o.a. Het Eikske. (Wandelroute tussen Molen en Kasteelhoeve).

3. De inwoners van Landen verdienen een gezond en onpartijdig financieel beleid met een begroting die steevast in evenwicht is. Met CD&V Landen in het stadsbestuur zullen de belastingen niet stijgen.

4. Inzetten op eigen streek. Wanneer de toeristische dienst verder wordt uitgebouwd, is het mogelijk om niet enkel éénmaal per jaar het feest aan de molen te organiseren, maar om periodiek streekmarkten te houden met proeverijen waarbij we onze eigen streekproducten de plaats geven die ze verdienen.

5. Na de schooluren als de hoofden vol kennis zitten, hebben onze kinderen en jongeren ook nood aan ontspanning. Een veilig speelterrein of speelweide in ieder dorp dat Landen telt is geen bron van overlast maar een publieke ontmoetingsruimte waar je leert samenleven. En waarom deze speelpleinen ook niet toegankelijk maken voor jongeren met een beperking door bijvoorbeeld een aangepaste schommel te voorzien? Wij willen er alvast werk van maken!

6. Met CD&V Landen in het bestuur komt er ook een seniorengids. Dit geeft een overzicht van de activiteiten georganiseerd door de gemeente en verenigingen waarbij ze zich kunnen aansluiten.

7. Dementie is een groeiend probleem waar nog te vaak een taboe op rust. Vlaanderen telt vandaag meer dan 120.000 mensen met dementie. Voorspelling is dat dit aantal de komende decennia nog zal toenemen. Als CD&V willen van onze stad een dementievriendelijke gemeente maken. In samenwerking met de seniorenraad maken we een actieplan dat gekend is binnen al de stadsdiensten.

8. Als je door Landen rijdt, kan je er niet omheen. We zijn een stad van dorpen en velden. De landbouw is belangrijk in onze stad. Dag van de Landbouw hoort een feest te zijn in Landen. We ondersteunen dit met de nodige middelen. CD&V Landen wil ‘Dag van de Landbouw’ dan ook in de kijker zetten.

9. De wereld is volop in verandering en ook in Landen staat het niet stil. Beslissingen in Brussel kunnen gevolgen hebben in onze eigen streek. Daarom streven we naar meer blauw op straat.

10. Nette en propere straten en pleinen zorgen voor een aangename sfeer. In de eerste plaats moeten we sluikstorten zo veel mogelijk proberen te ontmoedigen en in de tweede plaats steeds zo snel mogelijk opruimen en bestraffen. We richten ook hondenweides in en voorzien voldoende vuilbakken voor hondenpoep.